Med TD-metoden (Trine Dahlmo metoden) kan du få en lavere vekt og bli friskere for flere av de såkalte livsstilssykdommene - med helt alminnelig mat, samtidig som du er mett og tilfreds.

Metoden er utviklet som et resultat av de erfaringene Trine har gjort i sin mangeårige klinikkpraksis, når hun har fulgt sine klienter på deres unike og ulike livsstilsreiser. Den er like mye en motivasjons- som kostholdsmetode, og vil hjelpe deg å leve godt med maten et helt liv - et lettere liv!

 

Kostholdet

Kostholdsmodellen representerer en bred vei hvor du kan spise deg mett og tilfreds med både karbohydratrike- og fete måltider, også ferdigmat – om du følger noen enkle regler. Ingen ekstremisme eller unødvendige begrensninger! Metoden er enkel å følge både i de travle og ikke fullt så travle dagene, i hverdager, på reise og fest.

Den brede vei

TD-metodens spede begynnelse var Trines oppdagelse av at de tilsynelatende motstridende diettene, lavkarbo og lavfett, var to sider av samme sak. Sammenhengen var:

Ingen vektredukjsonsdietter, hvor du kan spise deg mett, består av måltider med både mye fett og mye karbohydrater. Velger du lavkarbo, må du forsake karbohydrater. Velger du lavfett, må du forsake fett.

Måltider med samtidig mye fett og mye opptakelige karbohydrater er ikke vektreduserende. Spiser du denne fett-karbo kombinasjonen ofte nok, vil vekten øke.

Da Trine ble oppmerksom på denne sammenhengen, øynet hun muligheten til å veilede sine klienter til å gå ned i vekt med både karbohydratrike- og fete måltider. Hun kalte denne muligheten – den brede vei.

 

Farvel smale sti!

Trine utviklet en pedagogisk modell basert på sin oppdagelse og de erfaringene hun etterhvert gjorde i sin klinikkpraksis - TD-metoden. Den viser deg hvordan du med helt alminnelig mat kan få og beholde den vekten du ønsker deg - i ditt alminnelige liv, hele ditt liv. Kostholdet kan også bedre menge helseplager og gi mer energi og overskudd i hverdagen. Under ser du eksempler på måltider du kan spise når du følger TD-metoden.

Kroppstyper

TD-metoden tar i tillegg hensyn til våre ulike evner til å forbrenne karbohydrater - vi er ulike kroppstyper. Karbohydratrike dietter passer perfekt for noen og de går raskt ned i vekt, er blodsukkerstabile og fornøyde. Andre går ulidelig sakte ned på slike dietter, samtidig som de opplever et konstant sug. Vi er ulike mennesker og kan naturlig nok ikke få det samme resultatet av det samme kostholdet. Når du kjenner din unike karbohydrattoleranse, kan du skape deg det kostholdet som passer perfekt for akkurat deg.

 

Motivasjon

Alle vi som har gått ned i vekt vet at kunnskap om kostholdet ikke er nok. Vi trenger også å bruke våre mentale ressurser på en målrettet og motiverende måte. Det hjelper TD-metodens motivasjonsstrategier og tankesett deg med.

 

Et lettere liv med TD-metoden

Om du ønsker å bli nærmere kjent med TD-metoden, er det flere måter å gjøre det på.

 

Lese boken Lettere, slank med fornuft

 

Delta på nettkurset Lettere med TD-metoden, som inkluderer medlemskap i det motiverende fellesskapet TD-metoden gjengen

 

Du kan ta kontakt med en av de motiverende og dyktige fagpersonene i teamet, for å avtale personlig oppfølging